02

01

06

05

03

07

KHN sezóna 2016 / 2017

Vážení abonenti,
milí přátelé,
s dobrým pocitem jsme ukončili 90. koncertní sezónu Komorní hudby a dovolujeme si Vás pozvat na následující, kterou po dvou letech opět zahájíme koncertem paní Viviany Sofronitsky na třech klavírech. Jsou to klony těch, na nichž romantičtí skladatelé vytvářeli svá mistrovská díla.
Komorní hudba Náchod absolvovala v loňském roce jubilejní sezónu a 4. dubna 2017 si připomeneme první koncert, který se konal 8. 5. 1926, na němž zahrálo Pražské klavírní trio. V loňském roce se po 45 letech rozloučil s náchodskou veřejností a se svým Komorním orchestrem Slávy Vorlové jeho zakladatel, dirigent a umělecký vedoucí Jindřich Roubíček. Jsme rádi, že i nadále, v čase vánočním, jeho orchestr uslyšíme pod vedením prvního houslisty a nového šéfa Josefa Vlacha. Ten spolu s pěveckým sborem Hron, vedeným sbormistry Vlastimilem Čejpem a Zuzanou Meierovou Genrtovou přednesou českou mši vánoční Jana Jakuba Ryby. Ani jména dalších umělců a souborů Vám nejsou neznámá, setkali jste se s nimi v minulých sezónách. Benewitzovo kvarteto, Trio bel canto, klavírista Ivo Kahánek i Adamus ensemble, připomínat jistě nemusím Filharmonii Hradec Králové.
V čase, kdy ukončila činnost řada Kruhu přátel hudby, mezi než Komorní hudba Náchod patří, nás těší Vaše přízeň. Věříme, že svým zájmem a účastí na koncertech potěšíte pozvané umělce, pořadatele i své přátele, s nimiž se na koncertech v krásných prostorách našeho Beránku budete opět setkávat.

Ing. Jindřich Bradna
Komorní hudba Náchod

 

20. září 2016

VIVIANA SOFRONITSKY Koncert s třemi klavíry - Velcí romantici a jejich oblíbené klavíry

Program:
F. Schubert na Graf 1819,
F. Chopin na svém oblíbeném Pleyel 1830
J. Brahms na svém oblíbeném Streicher 1868
Příběh Viviany Sofronitsky Dcera ikony ruské hudební scény 20. století, Vladimíra Sofronitského, vystudovala významnou hudební školu v Moskvě, aby posléze odešla studovat a koncertovat do USA. Působila v kanadském Torontu, poté se vrátila do Evropy, přestěhovala se do Nizozemí a odtud do Německa. Za dobu své kariéry vyhrála dvě evropské soutěže zaměřené na hru na fortepiano a vydala celou řadu CD, mezi nimi soubor 11 CD Mozartových klavírních koncert pro fortepiano a orchestr. Koncem devadesátých let se vydává do čech objednat si piano - kopii nejoblíbenějšího nástroje W. A. Mozarta - k renomovanému výrobci fortepian, Paul McNultymu. Dnes, po čtrnácti letech, vlastní pět zcela unikátních kopií nástrojů nejslavnějších skladatelů, a se svým manželem Paulem McNulty žije v Divišově nedaleko Prahy. Jeho dílna zde vyrábí jedinečná fortepiana a Viviana Sofronitsky vyráží na svá turné po celém světě. Její specialitou je program několika pian, kdy interpretka představuje hudbu skladatelů přímo na jejich piana.

 

5. října 2016

FILHARMONIE HRADEC KRÁLOVÉ

Michaela FUKAČOVÁ - violoncello
Andreas Sebastian WEISER - dirigent
Program:
Antonín Dvořák: Violoncellový koncert h moll op. 104 B 191
Johannes Brahms: Symfonie č. 1 c moll op. 68
Michaela Fukačová jedna z nejvýznamnějších violoncellistek současnosti, se prosadila mezi světovou elitu už v 90. letech minulého století, kdy debutovala v řadě metropolí jako Londýn, Paříž, Kodaň, Berlín, New York, Tokyo ad.. Odborná kritika nešetří superlativy nad výrazovou hloubkou její hry, vyjímečně oduševnělým projevem a schopností uchvátit posluchače intenzivní niternou výpovědí. Absolventka brněnské Konzervatoře (B. Havlík), pražské AMU (A. Večtomov), sólistické třídy Královské konzervatoře v Kodani (E. Blřndal - Bengtsson), rozvíjela dále svůj mimořádný talent v Londýně u W. Pleetha a u dalších legendárních violoncellistů A. Navarra (Accademia Chigiana v Sieně), F. Magg a P. Tortelier (slavné Piatigorského kurzy v Los Angeles) ad.. Za nejpřínosnější považuje svá soukromá studia u M. Rostropoviče. Jako sólistka spolupracuje s mnoha předními orchestry českými, slovenskými a skandinávskými, ale i s dalšími vynikajícími tělesy jako Berliner Symphoniker, Hamburger Mozart Orchester, Orquetra Sinfónica de Radiotelevision Espanola, Orchestre Philharmonique du Luxembourg a mnoha dalšími. Michaela Fukačová, která už řadu let žije v Dánsku, zůstává v kontaktu s českým kulturním prostředím. Česká umělkyně s vynikajícím renomé, vyhledávaná sólistka mnoha mezinárodních festivalů, která je navíc proslulá svou hráčskou pohotovostí, je oddanou propagátorkou hudebních velikánů své vlasti, především Antonína Dvořáka a Bohuslava Martinů, ale také Leoše Janáčka, Josefa Suka a soudobých autorů. Michaela hraje na italský nástroj Carla Tononiho z roku 1726.
Andreas Sebastian Weiser, absolvent Vysoké školy umění v Berlíně, se stal v roce 1985 finalistou prvního ročníku Mezinárodní dirigentské soutěže Artura Toscaniniho v Itálii. Na základě stipendia Německé akademické výměnné služby studoval také u Václava Neumanna při České filharmonii (1987/88). O rok později se stal druhým dirigentem Symfonického orchestru Československého rozhlasu. V roce 1990 si jej Jenští filharmonici zvolili svým šéfdirigentem. Stal se tak nejmladším hudebním ředitelem v Německu. V roce 1993 debutoval u Symfonického orchestru Bavorského rozhlasu, když narychlo zaskočil za Semjona Byčkova a převzal řízení 9. symfonie Gustava Mahlera. Od prvního společného koncertu v Ravenně v roce 1995 pravidelně spolupracoval s violoncellistou a dirigentem Mstislavem Rostropovičem. Andreas Sebastian Weiser dirigoval mj. Lucernský symfonický orchestr, Bernské symfoniky, Bamberské symfoniky, Symfonický orchestr Středoněmeckého rozhlasu v Lipsku, Stuttgartské filharmoniky, Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK, Symfonický orchestr Českého rozhlasu, Filharmonii Brno. Je dirigentem Českého komorního orchestru. Ve Filharmonii Hradec Králové působil nejprve jako dirigent (od roku 2006) a hlavní dirigent (od roku 2009), od sezony 2012 - 2013 je šéfdirigentem tohoto tělesa.
Filharmonie Hradec Králové byla založena v roce 1978 pod názvem Operní orchestr města Hradec Králové, o rok později bylo těleso přejmenováno na Symfonický orchestr Hradec Králové, v roce 1987 na Státní symfonický orchestr Hradec Králové. Od vzniku České republiky (1. 1. 1993) nese orchestr název Filharmonie Hradec Králové. Období největšího uměleckého rozkvětu tělesa je spojeno se jménem prof. Františka Vajnara, který pracoval jako šéfdirigent s orchestrem nepřetržitě od roku 1991 až do roku 2001, kdy byl jmenován čestným šéfdirigentem tělesa. V dalších letech pak zejména s uměleckým šéfem a dirigentem Ondřejem Kukalem a jeho nástupcem A. S. Weiserem. FHK vystoupila na pódiích významných koncertních síní Evropy, účinkovala v Belgii, Francii, Itálii, Německu, Nizozemí, Polsku, Rakousku, Španělsku a Švýcarsku, což dokazuje její umělecký vzestup. Dosaženou interpretační kvalitu orchestru dokumentují CD nahrávky pro tuzemské i zahraniční společnosti nebo Český rozhlas.

 

8. listopadu 2016

BENNEWITZOVO KVARTETO

Jakub FIŠER - 1.housle, Štěpán JEŽEK - 2.housle, Jiří PINKAS - viola, Štěpán DOLEŽAL - violoncello
Výraz - dokonalost - mistrovství
Program: A. Dvořák, F. Schubert
Bennewitzovo kvarteto je v mezinárodním měřítku špičkovým komorním souborem, což dokládají nejen vítězství ve dvou prestižních soutěžích - v Ósace v roce 2005 a Prémio Paolo Borciani v Itálii v roce 2008, ale i pochvalné hlasy kritiky. Již v roce 2006 německý Frankfurter Allgemeine Zeitung napsal: “...obdivuhodná byla vedle zřetelné strukturace hudby zvukově krásná tónomalba a intonační čistota provedení. Jen velmi zřídka člověk zažije takto umně a efektně znějící harmonie...Veliké umění.“ Kvarteto koncertuje na významných českých i zahraničních podiích (Wigmore Hall London, Musikverein Wien, Konzerhaus Berlin, Concertgebouw Amsterdam a dalších) a je pravidelně zváno na festivaly jako Salzburger Festspiele, Luzerne Festival, Rheingau Musik Festival, Kammermusikfest Lockenhaus, Pražské jaro a Dvořákova Praha. Zvláštní potěšení přináší Bennewitzovu kvartetu působení na domácí hudební scéně. Velmi si cení spolupráce s Českou Filharmonií a dirigentem Jiřím Bělohlávkem při provedení Koncertu pro smyčcové kvarteto a orchestr Bohuslava Martinů nebo setkání s vynikající českou klarinetistkou Ludmilou Peterkovou, s níž soubor natočil CD pro vydavatelství Supraphon. V dramaturgii svých koncertů členové kvarteta také dbají na propagaci české hudby, včetně vynikajících a neprávem opomíjených autorů jako jsou L. Dusík, A. Rejcha, P. Haas, V.Ullmann, E. Schulhoff a další. Bennewitzovo kvarteto bylo založeno v roce 1998. Díky účasti na nejrůznějších mistrovských kurzech měli jeho členové příležitost získávat zkušenosti a inspiraci od mnoha významných hudebních osobností, zejména Rainera Schmidta (Hagenovo kvarteto) a Waltera Levina (kvarteto La Salle). V roce 2003 obdrželi z rukou španělské královny diplom za vynikající studijní výsledky na Escuela Superior de Música Reina Sofía v Madridu. Rok poté byl soubor vyznamenán cenou Českého spolku pro komorní hudbu. V letech 2002 - 2004 bylo kvarteto angažováno jako „Quartet in Residence“ v Basileji a bylo pověřeno vedením kurzu kvartetní hry. Soubor nese jméno houslisty Antonína Bennewitze (1833 - 1926), který se zasloužil o vytvoření české houslové školy. Mezi jeho žáky patří Otakar Ševčík, František Ondříček nebo členové slavného Českého kvarteta Karel Hoffmann, Josef Suk a Oskar Nedbal. Bennewitzovo kvarteto je laskavě podporováno vídeňským výrobcem strun - společností Thomastik-Infeld.

 

23. listopadu 2016

TRIO BEL CANTO

Martina MACKO - soprán, Mariia Mikhailova - flétna, Libor JANEČEK - kytara
Program: A. Vivaldi, J. S. Bach, A. Michna z Otradovic, G. Philipp Telemann, G. Giordani a další
Repertoár Tria Bel Canta zahrnuje skladby skladatelů z období baroka a klasicizmu (G. F. Händel, J.S. Bach, A. Vivaldi, W. A. Mozart). Kombinace zpěvu, flétny a kytary je velmi oblíbená, poskytuje delikátní, ušlechtilý zvuk a jemnou dynamiku. Trio Bel Canto vystupuje po celé České republice i v zahraničí (Rakousko, Německo, Slovensko) na koncertech a hudebních festivalech (např. Musiksommer Klaus, Fockenfeld Schlosskonzerte, Hudební léto Trenčianské Teplice atd.). 
Martina Macko - soprán Svá studia začala na JAMU v Brně a po obdržení ministerského stipendia pokračovala ve studiu operního zpěvu a herectví pod vedením prof. H Januszewské na akademii K. Szymanowského v Katovicích. Nyní působí jako prof. konzervatoře v Kroměříži a věnuje se koncertní činnosti. Jako sólistka spolupracuje s Českým filharmonickým sborem a se souborem Madrigal Quintet Brno absolvovala mnoho koncertů doma i v zahraničí (Rakousko, Německo, Polsko). Zúčastnila se řady interpretačních kurzů a Mezinárodní pěvecké soutěže Ady Sari v Nowém Saczu v Polsku. Specializuje se na provedení oratorních a duchovních děl skladeb 16. - 19. století.
Mariia Mikhailova - flétna studovala hru na flétnu na hudebním učilišti v Togliatti (Ruská federace). Ve studiu dále pokračovala na konzervatoři Sobinova v Saratově. Od roku 2012 působila v symfonickém orchestru ve městě Ryazan. Navštěvovala mistrovské kurzy u vynikajících pedagogů a rovněž se zúčastnila mnoha soutěží (international competition woodwing instruments v Togliatti atd.). V současné době studuje na Jamu v Brně a věnuje se koncertní činnosti v různých komorních souborech.
Libor Janeček - kytara Absolvent brněnské konzervatoře. V letech 1992 - 2008 účinkoval v koncertním duu INSTRUMENTAL TANDEM (kytara-akordeon) se zaměřením na argentinské tango Astora Piazzolly i dalších jihoamerických skladatelů. V tomto obsazení pořídil řadu nahrávek pro Český rozhlas i rádio Prohlas (CD s hudbou A.Piazzolly: Tango nuevo - debutové CD v roce 2000, Tango porteňo r. 2006 ). V současné době se věnuje sólové koncertní činnosti a v komorním duu. Byl spoluzakladatelem souboru barokní a klasické hudby TRIO BEL CANTO, které významným způsobem umělecky podporoval na mnoha koncertech v České republice i v zahraničí. Jeho repertoár zahrnuje p?edevším skladby období baroka a klasicizmu, jihoamerickou a špan?lskou hudbu i hudbu ?eských skladatel?.

 

21. prosince 2016

KOMORNÍ ORCHESTR SLÁVY VORLOVÉ NÁCHOD P?VECKÝ SBOR HRON NÁCHOD

Josef VLACH - dirigent Ing. Vlastimil ČEJP, Zuzana MEIEROVÁ GENRTOVÁ - sbormistr
Program: Jan Jakub Ryba: Česká mše vánoční a další
Koncert Komorního orchestru Slávy Vorlové Náchod, který se pravidelně koná v prosinci, je možné tentokrát plným právem označit jako vánoční. Stěžejním bodem programu bude asi nejoblíbenější vánoční vokální instrumentální skladba českého autora - Česká mše vánoční Jana Jakuba Ryby. Také další uvedené skladby ponesou přídomek vánoční. Charakteru vybraných skladeb odpovídá i termín, který je posunutý co nejvíce ke Štědrému dni - 21. prosince 2016. Doufáme, že Vás Vánoční koncert přeladí z předvánočního shonu na pokojnou a radostnou vánoční notu.

 

18. ledna 2017

FILHARMONIE HRADEC KRÁLOVÉ

Kateřina JAVŮRKOVÁ - lesní roh
Vojtěch SPURNÝ - dirigent

Program:
F. Mendelssohn-Bartholdy: Sen noci svatojánské op. 21 a op. 61, hudba ke hře W. Shakespeara (výběr)
J. Haydn: Koncert pro lesní roh č. 1 D dur Hob.VIId:3
L. van Beethoven: Symfonie č. 7 A dur op. 92
Kateřina Javůrková - na lesní roh začala hrát v devíti letech u Tomáše Krejbicha v ZUŠ Na Popelce a ve studiu pokračovala na Pražské konzervatoři ve třídě prof. Bedřicha Tylšara. Od roku 2011 studuje na Akademii múzických umění v Praze u Zdeňka Divokého a Radka Baboráka. Během studií se zúčastnila stáže na Conservatoire Nationale Supérieur de Musique et Danse Paris ve třídě prof. Andrého Cazaleta. Je vítězkou několika mezinárodních interpretačních soutěží, jmenujme například Mezinárodní žesťovou soutěž v Brně, Mezinárodní soutěž „Federico II di Svevia“ v Itálii (2011) a ve stejném roce se stala absolutní vítězkou Mezinárodní interpretační soutěže lesního rohu v rámci festivalu Moravský podzim. Čerstvým úspěchem Kateřiny Javůrkové je získání 1. ceny a titulu laureáta mezinárodní interpretační soutěže Pražské Jaro 2013. Od ledna 2014 působí v hornové skupině České filharmonie. V komorní oblasti působí v dechovém kvintetu Belfiato Quintet. S tímto souborem získala 3. cenu na 6. Mezinárodní soutěži dechových kvintetů “Henri Tomasi” ve francouzské Marseille.
Vojtěch Spurný (*1964), přední český dirigent, klavírista, cembalista a pedagog, studoval nejprve hru na klavír a flétnu na Pražské konzervatoři, později operní režii, dirigování a cembalo na Akademii múzických umění v Praze. V letech 1999 - 2004 byl ve Státní opeře Praha stálým dirigentem a v sezoně 2002 - 2003 zde zastával funkci uměleckého šéfa Opery. Jako dirigent během své koncertní činnosti spolupracoval s orchestry Česká komorní filharmonie, Filharmonie Hradec Králové, Jihočeská komorní filharmonie, Komorní orchestr pražských symfoniků, Symfonický orchestr Českého rozhlasu, Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK, Pražský komorní orchestr, Severočeská filharmonie Teplice, Haas ensemble, Komorní filharmonie Pardubice, Sukův komorní orchestr, Brněnští komorní sólisté, Janáčkova filharmonie Ostrava, Filharmonie Bohuslava Martinů Zlín a s významnými špičkovými interprety. Byl hostem významných mezinárodních hudebních festivalů. Vojtěch Spurný se intenzivně věnuje koncertní činnosti nejen jako dirigent, ale též jako hráč na historické klávesové nástroje. Pro Český rozhlas natočil obsáhlý výběr z děl pro cembalo, klavichord a kladívkový klavír a jeho nahrávky českých klasicistních symfonií pro firmu Alto Records získaly uznání odborné kritiky. Jako dirigent se podílel na natáčení DVD s operou buffou “Dov´ è amore, è gelosia“ G. Scarlattiho v Českokrumlovském barokním divadle, které získalo prestižní mezinárodní ocenění “Preis der deutschen Schallplattenkritik” a Cenu DVD roku 2013.

 

1. března 2017

Ivo KAHÁNEK - klavír

Program: Chopin, Schubert, Janacek, Rachmaninov
Jako interpret nevšední emocionální síly a hloubky si Ivo Kahánek získal pověst jednoho z nejpůsobivějších umělců své generace a je mnohými považován za nejlepšího současného českého pianistu. Svůj dar okamžitě navázat citovou vazbu s publikem dokáže náležitě zužitkovat ve skladbách od baroka po modernu, s těžištěm v romantickém repertoáru. V cizině je rovněž pokládán za specialistu na interpretaci české hudby. V roce 2004 se stal absolutním vítězem mezinárodní hudební soutěže Pražské jaro a již předtím získal ocenění v mnoha významných kláních u nás i v cizině, Mezinárodní soutěž Fryderyka Chopina v Mariánských Lázních, Concertino Praga aj. Po úspěšných debutech na festivalu Beethovenfest v Bonnu a na Pražském jaru obdržel pozvání od Symfonického orchestru BBC k vystoupení na festivalu BBC Proms v londýnské Royal Albert Hall. Tam v srpnu 2007 pod taktovkou Jiřího Bělohlávka provedl Klavírní koncert č. 4 Inkantace Bohuslava Martinů, živě přenášený televizí a rádiem BBC i českou stanicí Vltava. Ivo Kahánek si vybral Sir Simon Rattle ke dvěma vystoupením s Berlínskou filharmonií v listopadu 2014. Následoval nadšený ohlas odborné kritiky i široké veřejnosti. Mladý klavírista se stal po Rudolfu Firkušném teprve druhým českým pianistou v historii, jenž vystoupil s tímto světoznámým tělesem. Kromě toho spolupracuje Ivo Kahánek pravidelně s Českou filharmonií a má za sebou úspěšná vystoupení s BBC Scottish Symphony Orchestra Glasgow, Orchestrem WDR Kolín nad Rýnem, Filharmonií Essen, Symfonickým orchestrem Hlavního města Prahy FOK, Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu, Pražskou komorní filharmonií, Filharmonií Brno a mnoha jinými. Z dalších významných dirigentů, s nimiž spolupracoval, jmenujme alespoň Pinchase Steinberga, Vladimira Ashkenazyho, Jiřího Bělohlávka, Zdeňka Mácala, Jakuba Hrůšu či Tomáše Netopila. V roce 2016 ho čekají mj. koncertní cesty do Číny, Německa, Velké Británie, Dánska, Polska a Černé hory, kde se představí jako sólista v klavírních koncertech Wolfganga Amadea Mozarta, Anotnína Dvořáka či Bély Bartóka a samozřejmě také na mnoha recitálech. Ivo Kahánek podepsal v roce 2007 exkluzivní smlouvu s vydavatelstvím Supraphon Music a od té doby nahrál celkem sedm CD s díly Leoše Janáčka, Bohuslava Martinů, Gideona Kleina, Miloslava Kabeláče, Jeana Francaixe, Jacquesa Iberta aj. Jeho album (Janáček-Martinů-Kabeláč) získalo nejvyšší možné hodnocení v odborných zahraničních časopisech Classics Today (USA), Le Monde de la Musique (Francie) a Fanfare (USA). Kromě toho pravidelně natáčí pro Český rozhlas a Českou televizi. Jeho zatím poslední sólová deska je věnována Fryderyku Chopinovi (Sonáta h-moll, čtyři Scherza). Letos by měla u Supraphonu vyjít nahrávka Janáčkovy Moravské a Ukvalské lidové poesie v písních s vynikající sopranistkou Martinou Jankovou, dále CD s Koncertem pro dva smyčcové orchestry, klavír a tympány Bohuslava Martinů za doprovodu Essener Philharmoniker a Tomáše Netopila. Ivo Kahánek je absolventem Janáčkovy konzervatoře v Ostravě ve třídě Mgr. Marty Toaderové a Akademie múzických umění v Praze ve třídě prof. Ivana Klánského. Má za sebou také studijní stáž na prestižní londýnské Guildhall School of Music and Drama u Ronana O´Hory a mistrovské kurzy pod vedením Karl-Heinze Kämmerlinga, Christiana Zachariase, Alicie de Larrocha, Imogen Cooper, Petera Frankla a dalších osobností.

 

22. března 2017

ADAMUS ENSEMBLE

Program: F. V. Kramář, J. Suk, L. van Beethoven, B. Martinů 
Iniciátorem založení souboru je Jan Adamus, přední český hobojista a dirigent. Vychází ze svých dlouholetých zkušeností a ze spolupráce s nejlepšími domácími i zahraničními umělci. Především je to Josef Suk, s kterým se podílel na interpretaci Bachova a Vivaldiho Dvojkoncertu pro housle a hoboj na Mezinárodním festivalu Pražské jaro. Vrcholem jejich spolupráce byla nahrávka „Barokní houslové a hobojové koncerty“ pro firmu Supraphon. Také smyčcová část souboru se umělecky vyvíjela pod vlivem osobnosti Josefa Suka, jeho interpretačního mistrovství, daného také rodovou tradicí. Kouzlo osobního kontaktu s Josefem Sukem při společné práci na vytváření interpretace a tónové kultury, jež byla mistrovou, ve světě nejvíce uznávanou kvalitou, je předpokladem, že umělci sdružení v tomto souboru budou přímými pokračovateli specifické sukovské strhující muzikality.
Jan Adamus - hoboj
Jan Adamus patří k významným osobnostem současné klasické hudby. Jeho činnost směřuje od hry na hoboj, přes dirigování až k hudební vědě. V roce 1977 zazářil v soutěži Pražského jara, kde obdržel první cenu ve hře na hoboj. Prvenství v této soutěži mu otevřelo cestu na významná evropská i světová pódia. Koncertoval např. v Salzburgu (Festspielhaus), v Mnichově (Am Gasteig), v Norimberku (Meistersingerhalle), ve Španělsku, na Kubě, ve Spojených arabských Emirátech atd.. Spolu s Josefem Sukem vystoupil v Rudolfinu ve Dvořákově síni na Mezinárodním festivalu Pražské jaro. Rovněž s Josefem Sukem natočil vůbec první CD v tehdejším Československu. V současnosti se Jan Adamus věnuje také dirigování. Studoval soukromě u Leoše Svárovského, profesora pražské AMU. Je také činný v oblasti organizování koncertů, v roce 2013 působil jako umělecký ředitel „Festivalu Mitte Europa“. Jeho vědecko-objevitelská činnost našla uplatnění ve vydavatelství „Edition Kunzelmann“ ve Švýcarsku, kde vyšly tiskem Hobojové koncerty Carlo Besozziho a Josefa Rejchy.
Martin Levický - klavír
Již v dětských letech dosáhl vítězství v národních i mezinárodních klavírních soutěžích - Amadeus Brno, Prague Junior note, Virtuosi per musica di pianoforte v Ústí nad Labem, kde získal i titul absolutního vítěze. Později přidal úspěchy např. vítězstvím v mezinárodní smetanovské soutěži v Plzni či cenou za nejlepší provedení skladby Arnolda Schönberga na hudebním festivalu Prag - Wien - Budapest v Rakousku v roce 2003. V roce 2005 zvítězil v mezinárodním konkursu o stipendium firmy Yamaha. V roce 2007 získal první cenu na soutěži Bohuslava Martinů v Praze. Velkého úspěchu dosáhl nedávným vítězstvím na soutěži J. N. Hummela v Bratislavě (2011). Jako dvanáctiletý vystoupil s orchestrem pražských filharmoniků pod taktovkou Gaetana Delogu na slavnostním novoročním koncertu ve Španělském sále Pražského hradu. Sólově vystoupil s orchestrem Slovenské filharmonie, Filharmonie Brno, Virtuosi di Praga a další. Koncertoval také v USA v Sewanee, kam byl v roce 2002 pozván na dvouměsíční studijní pobyt a v japonském Kjótó při světovém setkání mladých umělců. 
Marie Fuxová - housle
Na housle začala Marie Fuxová hrát pod vedením své matky a již v jedenácti letech vystoupila sólově za doprovodu Janáčkovy filharmonie Ostrava. Od té doby získala řadu ocenění: první ceny na Soutěži konzervatoří ČR, na Kociánově mezinárodní houslové soutěži a v Soutěži Nadace Bohuslava Martinů, odkud si odnesla i cenu za nejlepší interpretaci díla B. Martinů. Zvláštní ceny obdržela na soutěži Beethovenův Hradec a mezinárodní soutěži H. Marteau (Německo), na kursech v rakouském Semmeringu pak Wiener Classic Preis. Je absolventkou Janáčkovy konzervatoře v Ostravě a AMU v Praze. Získané stipendium jí v roce 2004 umožnilo účast na mezinárodních kurzech v Meadowmount School of Music (USA). Cenné zkušenosti si odnesla z mistrovských kurzů předních českých i světových houslistů (V. Hudeček, Ch. Avsharian, E. Perényi, R. Ricci, S. Ships ad.) V letech 2007 - 2009 byla členkou „Pavel Haas Quartet“, s nímž koncertovala v nejprestižnějších koncertních sálech světa - například Kölner Philharmonie, Wigmore Hall, Carnegie Hall New York. V současné době vystupuje Marie Fuxová se sólovými recitály, při kterých publikum oceňuje kromě její bravurní hry také výrazně procítěný projev. Je taky členkou Bayerisches Kammerorchester.
Zbyněk Paďourek - viola
Zbyněk Paďourek studoval hru na housle na plzeňské konzervatoři, violu pak na AMU v Praze. Brzy se stal členem Kocianova kvarteta, se kterým vystupoval 18 let. S tímto souborem absolvoval nespočet koncertů na prestižních světových pódiích a natočil na dvě desítky CD nahrávek, z nichž některé dosáhly významných ocenění. Např. Oktet F. Mendelssohna-Bartholdyho natočený spolu s Pražákovým kvartetem získal ve Francii titul „Nahrávka r. 2006“ a komplet smyčcových kvartetů P. Hindemitha získal cenu Charles Cross Award v Paříži 1997. V roce 2010 se stal členem Kvarteta Martinů, o kterém britská kritika jejich CD nahrávky Dvořákových op. 105 a 106 z roku 2012 napsala: „Kvarteto Martinů se nyní zcela jistě řadí mezi přední česká kvarteta střední generace a svými výkony následuje kvarteto České, Smetanovo.“ Je mj. vyhledávaným pedagogem na mezinárodních kursech komorní hry. Svým přirozeným muzikálním nadhledem je ideálním stmelujícím elementem každého komorního souboru. Zbyněk Paďourek působí od. r. 2003 pedagogicky na plzeňské konzervatoři. Hraje na violu Jean Baptiste Vuillaume z r. 1880.
Jitka Vlašánková - violoncello
Vystudovala AMU u A. Večtomova a M. Sádlo. Svá studia si prodloužila stáží v Londýně u W. Pleethe a interpretačními kurzy v Sien, Výmaru a v Los Angeles u A. Navarry, E. Rautia a G. Piatigorského. Její sólová kariéra se začala plně rozvíjet po vítězství na Beethovenově soutěži v Hradci nad Moravicí a po získání 3. ceny na mezinárodní soutěži Pražského jara. Byla oceněna i na soutěži P. Casalse v Budapešti cenou za nejlepší interpretaci D. Poppera. Spolupracovala s J. Sukem, J. Hálou. Koncertuje na recitálech doma i v cizině. Vystupuje s předními českými smyčcovými kvartety (Pražákovo, Panochovo, Stamicovo). Pravidelně nahrává pro Český rozhlas. Od roku 1986 je členkou Kvarteta Martinů. Soubor koncertuje a natáčí v celé Evropě, v USA, Kanadě a Japonsku. Kvarteto je mj. oceněno cenou MIDEM, Cannes 2004, za nejlepší CD roku. Jitka Vlašánková je zvána do porot soutěží (UNISA Pretoria, Liezen v Rakousku). Její interpretace je založena na vyváženosti spontaneity a racionálního přístupu.

 

4. dubna 2017

SMETANOVO TRIO

Jitka ČECHOVÁ - klavír Jiří VODIČKA - housle Jan PÁLENÍČEK - violoncello
Program:
Ludwig van Beethoven: Klavírní trio c moll op. 1, č. 3
Dmitrij Šostakovič: Klavírní trio op. 8, č. 1
Bedřich Smetana: Trio g moll op. 15
Smetanovo trio založené v roce 1934 legendárním českým klavíristou Josefem Páleníčkem, patří k nejprestižnějším českým souborům současnosti. Současní členové ve své interpretaci navazují na ideál, který vytvořili jeho předchůdci, ale i další významné sólistické osobnosti interpretačního umění 20. století, které se setkávaly na poli komorní hudby (Oistrach, Rostropovič, Richter; Stern, Rose, Istomin). I dnešní členové Smetanova tria - všichni tři významní čeští sólisté - dokazují, že základním předpokladem úspěchu každého kvalitního tria je dokonalá sólistická vybavenost hráčů. Cesta Smetanova tria je v poslední době lemována mimořádnými úspěchy. Je pravidelným hostem významných pódií doma a v zahraničí. Spolupracuje s předními dirigenty - Jiří Bělohlávek, Libor Pešek, John Axelrod, Michael Boder, Tomáš Hanus nebo Stanislav Vavřínek - a s domácími i zahraničními orchestry, z nichž jmenujme například Orchestra della Svizzera italiana Lugano, Orchestre National des Pays de la Loire, Symfonický orchestr hl. města Prahy FOK, Pražská komorní filharmonie, Komorní filharmonie Pardubice nebo Moravská filharmonie Olomouc. Smetanovo trio realizovalo celou řadu nahrávek u domácích a zahraničních společností, od roku 2000 pravidelně nahrává pro firmu Supraphon. Tato spolupráce přinesla celou řadu prestižních ocenění u nás i v zahraničí. Odborná kritika oceňuje "výjimečné sólistické kvality a brilantní techniku, dynamičnost hry, perfektnost souhry…" atd., mluví dokonce o "krevní spřízněnosti tří umělců…". Smetanovo trio se v poslední době několikrát vypravilo na zahraniční pódia - absolvovalo turné do Francie, kde pod vedením Johna Axelroda a za doprovodu Orchestre National des Pays de la Loire s bouřlivými ovacemi 7krát za sebou předneslo Beethovenův Trojkoncert pro 10 000 abonentů tohoto symfonického tělesa. V nedávné době bylo hostem festivalů a koncertních řad Evropy - ve francouzském Cambrai, Chalonu, Nice a Aix en Provence, v anglickém Londýně a celé řadě dalších měst Velké Británie, v německém Mnichově, Würzburgu, Tübingenu, na festivalu Hohenloher Kultursommer, ale také v USA, Brazílii, Švýcarsku, Itálii a Egyptě.
Jitka Čechová vystudovala hru na klavír na Pražské konzervatoři u Jana Novotného a pokračovala na Akademii múzických umění v Praze ve třídě Petera Toperczera. Absolvovala postgraduální studium u Eugena Indjice v Paříži a Vitali Berzona ve Freiburgu, mistrovské kurzy u R. Kehrera ve Výmaru, E. Indjice a L. Bermana v Piešťanech. Získala titul laureáta v řadě mezinárodních soutěží. Jako sólistka je velmi vysoko ceněna kritikou v mnoha evropských zemích a také v Jihoafrické republice, Jižní Americe a Japonsku. Je pravidelně zvána na velké hudební scény a festivaly doma i v cizině (Edinburgh, Graz, Paříž, Frankfurt, Baden - Baden, Bodensee Festival, Pražské jaro, Ticino Musica ad.). Komorní hudba je pro Jitku Čechovou jednou z nepostradatelných složek její hudební identity. Natočila řadu sólových a komorních nahrávek pro české i zahraniční společnosti. Nedávno dokončila pro vydavatelství Supraphon kompletní nahrávku klavírních děl Bedřicha Smetany (8 CD).
Jiří Vodička patří k nejvýznamnějším českým houslistům. Již v dětství na sebe upozornil vítězstvím v mnoha soutěžích, mj. na mezinárodní soutěži L. Spohra, kde obdržel titul absolutního vítěze. Ve svých 14 letech byl Jiří Vodička mimořádně přijat na vysokou školu, Institut pro umělecká studia v Ostravě, do třídy prof. Zdeňka Goly a ve stejné době byl jmenován nejmladším sólistou Janáčkovy filharmonie Ostrava. V roce 2008 se zúčastnil evropského kola světově proslulé soutěže Young Concert Artists v německém Lipsku, kde v konkurenci několika set soutěžících z celého světa získal první cenu s postupem do finále v New Yorku. Odtud si v roce 2009 přivezl druhou cenu. Pravidelně vystupuje s předními orchestry, mj. Pražskou komorní filharmonií, Symfonickým orchestrem FOK, Českým komorním orchestrem, Katarskou filharmonií, Wuhanskou filharmoniíí, Thajskou filharmoniíí Bangkok, Jenskou filharmonií, a dirigenty J. Bělohlávkem, O. Kukalem, T. Netopilem, A. S. Weiserem, G. Emilssonem a jinými. Jiří Vodička je pravidelně zván na významné festivaly - například Pražské jaro, Grand Festival of China, Hohenloher Kultursommer a další. Mnohé z jeho koncertů byly natočeny Českou televizí a Českým rozhlasem. Vedle sólistických aktivit se Vodička věnuje i komorní hře. V roce 2010 se Jiří Vodička stal ve svých 22 letech nejmladším pedagogem Pražské konzervatoře. Sezónu 2015/16 započal v nové roli, stal se také koncertním mistrem České filharmonie.
Jan Páleníček vystudoval konzervatoř a Akademii múzických umění v Praze u Saši Večtomova a Miloše Sádla. Setkání s Paulem Tortelierem, světoznámým francouzským violoncellistou, bylo vrcholem doby Páleníčkova uměleckého zrání. Komorní hudbu studoval u svého otce Josefa Páleníčka a ve třídě Josefa Vlacha - primária legendárního Vlachova kvarteta. Účast na mezinárodních soutěžích Janu Páleníčkovi přinesla několikerá ocenění laureáta. Jako sólista spolupracuje s předními českými i zahraničními orchestry: např. Symfonický orchestr FOK, SOČR, Janáčkova filharmonie Ostrava, Festivalový orchestr Lugano (Švýcarsko), Sukův komorní orchestr, Filharmonie Hradec Králové, Komorní filharmonie Pardubice, Filharmonie Monte Carlo, Státní filharmonie Brno, Filharmonie Bohuslava Martinů - Zlín, Bamberští symfonici (SRN), Pražská komorní filharmonie, Moravská filharmonie Olomouc, KwaZulu-Natal Philharmonic-Durban (JAR) a další. Koncertní cesty ho zavedly do mnoha zemí Evropy, ale i Ameriky, Afriky a Japonska. Realizoval řadu nahrávek pro české i zahraniční gramofonové společnosti, rozhlas a televizi. S mimořádným úspěchem se setkaly především nahrávky sonát J. Brahmse, B. Martinů, S. Rachmaninova a nahrávky koncertů A. Dvořáka, P. I. Čajkovského a J. Haydna. Působil řadu let pedagogicky na Pražské konzervatoři a Akademii múzických umění.

 

22. května 2017

CAMERATA NOVA NÁCHOD 2017

Komorní orchestr Slávy Vorlové Náchod
Josef VLACH - dirigent
Zahajovací koncert 47. ročníku festivalu Camerata nova Náchod bude tentokrát zařazen do abonmá Komorní hudby. Program a sólisté bude upřesněn.

 

CENY ABONENTEK PRO KONCERTNÍ SEZÓNU 2016 - 2017

I. kategorie ..........................Kč 900,-
II. kategorie..........................Kč 750,-
III. kategorie ........................Kč 550,- 


Způsob prodeje abonentních průkazů:
Prodej abonentek pro stávající abonenty bude zahájen 13. 6. a potrvá do 15. 7. 2016 (prosíme o předložení letošní průkazky). Od 13. 6. bude zároveň probíhat prodej pro veřejnost a to na místa, která nebyla v loňské sezóně obsazena. Prodej ostatních abonentek pro veřejnost bude zahájen 18. 7. a potrvá do 10. 9. 2016. Prodej bude probíhat v Městském informačním centru v Náchodě, otevírací doba: pondělí až pátek od 8.00 do 12.00 hodin, 12.30 - 17.00 hodin, sobota, neděle 8.00 - 12.00 hodin, 12.30 -15.00 hodin. Rezervaci abonentek lze uskutečnit telefonicky (491 426 060) nebo písemně na adrese Městské informační centrum, Masarykovo nám. 1, 547 01 Náchod, popřípadě na e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

nachod-vyroci-velky